دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
29 فروردين 1401 - 11:01

تل آویو در ترس و وحشت

در پی افزایش عملیات شهادت‌طلبانه در سرزمین‌های اشغالی که فضای ترس و ناامنی را در بین صهیونیست‌ها حاکم کرده است، تل‌آویو در هفته های اخیر اقدامات امنیتی خود را توسعه داده است
نویسنده :
امیر رضا کریمی
کد خبر : 11595

پایگاه رهنما:

در پی افزایش عملیات شهادت‌طلبانه در سرزمین‌های اشغالی که فضای ترس و ناامنی را در بین صهیونیست‌ها حاکم کرده است، تل‌آویو در هفته های اخیر اقدامات امنیتی خود را توسعه داده است و در تازه‌ترین تحولات، مقامات ارتش صهیونیستی ورود فلسطینیان ساکن اراضی ۱۹۴۸ به «جنین» را ممنوع اعلام کردند. وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی هم گفت که در حال بررسی عملیاتی مشابه عملیات موسوم به «دیوار دفاعی» در شهر جنین است.

  • جامعه‌ای چندپاره و متنوع؛ پذیرای بحران

جنبش صهیونیسم با هدف تشکیل میهنی برای یهودیان شکل گرفت که آغازگر موج دوم مهاجرت بیش از ۴۰ هزار یهودی با ملیت‌های مختلف به خاورمیانه بود. جامعه‌ای که بر پایه مذهب بنیان نهاده شده، ساکنان آن از ملیت‌های مختلفی دور هم جمع شدند و سرانجام در سال ۱۹۴۸ با اشغال بخش بزرگی از فلسطین اعلام موجودیت کردند. بنابراین از ابتدا تاکنون، جامعه رژیم صهیونیستی ماهیتاً از داخل، جامعه‌ای چندملیتی (چندپاره) بوده که حول مذهب به‌گونه‌ای شکننده گرد هم آمدند که چنددستگی سیاسی گسترده‌ای در آن وجود دارد و در مدت اخیر نیز، ناکارآمدی و سوء‌مدیریت سیاسی، اجتماعی و اقتصادی آن سبب گسست بیشتری شده است. از ابتدای تاریخ تشکیل این رژیم، چنین گسست‌هایی که عمدتاً منشأ داخلی دارند وجود داشته و دولتمردان صهیونیسم سعی در مدیریت آن با استفاده از شرایط بین‌المللی داشته‌اند. به این ترتیب صهیونیست‌ها همواره با دشمن‌سازی بیرونی، چندپارگی‌های داخلی را برای مدتی مسکوت گذاشته اند. دشمن‌سازی از اعراب و نیز جمهوری اسلامی ایران در قالب این خط‌مشی قابل تعریف است، اما با توجه به بحران‌های درونی تل‌آویو که از سال گذشته در صحنه سیاسی با انتخاب دولت جدید و بعد اجتماعی با خشونت‌های خیابانی به دلیل تبعات اقتصادی- بهداشتی ناشی از کرونا، موج بیکاری ۲۷درصدی و فساد نتانیاهو که باعث ورود سازمان اطلاعات و امنیت داخلی «شاباک/ شین بت » در جلوگیری از این اعتراضات شد و مهم‌تر از همه چنددستگی نژادی میان یهودیان عرب و غیرعرب در جریان منازعه اخیر حماس و صهیونیست‌ها، شرایط داخلی را برای چنین رخداد‌هایی نه تنها از طرف گروه‌های مقاومت فلسطینی، بلکه خود ساکنان سرزمین اشغالی مهیا کرده است. مدعای این مهم حمله انجام شده در شهر «بئرشبع» بود که یک شهروند اسرائیلی آن را انجام داد. به نظر می‌رسد این دست حملات در آینده پیش‌رو شیب صعودی به خود خواهد گرفت.

  • حصار ۴۰ کیلومتری تل‌آویو

رژیم صهیونیستی که در مقابل عملیات شهادت‌طلبانه فلسطینی‌ها به ستوه آمده است سعی دارد حصار امنیتی شهرک نشینان را گسترش دهد. در همین راستا، کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی در واکنش به تشدید تنش‌ها با فلسطینی‌ها، با ساخت یک حصار ۴۰ کیلومتری در کرانه باختری موافقت کرد. این اقدام در پی تشدید تنش‌ها میان فلسطینی‌ها و اسرائیل طی هفته‌های اخیر و انجام چندین عملیات موفق با سلاح سرد و گرم علیه این رژیم، صورت گرفت.

  • ترس شهروندان صهیونیست از حضور در خیابان های تل آویو


اظهارات آویو کوخاوی، رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی بیانگر عمق احساس ناامنی در اراضی اشغالی است. کوخاوی گفت: «ما پیش‌تر نگران سوار شدن در اتوبوس بودیم، اما اکنون می‌ترسیم در خیابان‌ها راه برویم و این احتمال وجود دارد که مجریان عملیات دَرِ منازل ما را بزنند.» وی علاوه بر اینکه به شکست نیرو‌های امنیتی رژیم صهیونیستی در عملیات اخیر اعتراف کرد، گفت: «به امنیت شهرک‌نشینان آسیب وارد شده و این وضعیت برای مدت طولانی ادامه خواهد داشت.»‌ از همین رو، گزارش‌ها حاکی از این است که صهیونیست‌ها، اقدام علیه ائتلاف میدانی را که مقر آن در اردوگاه جنین است، آغاز کرده اند تا شاید بتوانند بخشی از ترس شهروندان خود را با حضور سربازانشان در مراکز ایست و بازرسی و حضور در خیابان ها جبران کنند.

ارسال نظرات